Tuesday 24 May 2011

JIKA ENGKAU PERGI.. [1]

BAB 1
“Ara! Ara! Cepat la sikit. Kita dah lambat ni. Kau tak payah la nak jalan macam ratu cantik sangat,” jerit Qila.

“Yelah, aku jalan cepat lani. Kau tak nampak ke? Kau jangan la laju sangat aku tak boleh nak kejar la,” balas Tiara kembali.

“ Kau tau tak kita dah lambat masuk kelas ni. Kalau aku tak jalan laju, kau pun mesti tak jalan laju jugak then kita akan masuk lambat,”Qila membalas.

“Tu la kau, aku dah suruh kau kunci jam kan semalam tapi kau tak kunci sebab tu la kita bangun lambat,” balas Tiara geram.

“Eh, aku pulak yang salah. Yelah-yelah aku je yang salah, kau tak salah kan,” rajuk Qila.

“Merajuk ke mak cik. Jangan la merajuk. Lagipun salah aku jugak. Aku pun tak kunci jam jugak,” pujuk Tiara yang sudah berjalan menyaingi Qila.

“Mana ada aku merajuk la."

“Confirm kau tak merajuk?” tanya Tiara.

“Confirm! Lagipun memang betul pun kan,” kata Qila sambil tersenyum.

“Sebenarnya tak ada yang salah dan tak ada yang betul. Kita dua-dua cuai. Dah tau ada kelas pagi ni nak jugak stay up sampai kul 3 pagi. Hmm, tanggung la akibatnya sendiri kan,” kata Tiara tenang.

“Betul,betul,betul,”sahut Qila meniru gaya percakapan kartun Upin dan Ipin. Mereka sama tergelak dan meneruskan perjalanan ke kelas mereka pagi itu. Persahabatan yang dah lama terjalin antara mereka membuatkan mereka serasi bersama dan tidak kisah bergurau kerana masing –masing dah biasa. Tiara menganggap Qila seperti kakaknya sendiri memandangkan dia tidak mempunyai kakak melainka dua orang abang.

Dia di ajar berdikari oleh papa dan umminya. Jadi dia tidak kisah berjauhan dari papa dan umminya kerana dia sukakan sesuatu yang baru walaupun kadang-kadang rindu mengasaknya untuk pulang menemui mereka tapi dia tabahkan hati, lagipun sahabatnya, Qila ada untuk menemani dia. Tidaklah dia rasa keseorangan. Mujur juga mereka ditempatkan di universiti yang sama dan kelas yang sama. Dia bersyukur sekurangnya ummi percayakan dia pergi jauh dengan adanya Qila.

Mereka memandang pintu kelas. Sudah dua minggu mereka belajar di sini tapi inilah kali pertama mereka lambat. Berdebar juga. Takut-takut pensyarah yang jenis angin lain macam buatnya, memang malu la mereka saja yang lambat. Mereka menarik nafas panjang- panjang.Mereka melangkah masuk ke dalam kelas AVB itu. Qila terhendap-hendap seperti pencuri. Dia melihat kalau-kalau pensyarah sudah sampai atau belum. Dia tersenyum memandang Tiara.

“Ara, lecturer belum sampai lagi,” katanya lega.Tiara lega. Qila dan Tiara masuk dan mengambil tempat duduk di hadapan sekali. Hanya separuh dari kelas saja yang baru sampai. Tiara memandang sekeliling kelas. Ada beberapa pelajar yang sudah di kenalinya minggu lepas. Semuanya perempuan. Pelajar lelaki biasanya lambat. Dia mengeluarkan diari miliknya dari beg. Dia mencatit sesuatu tentang hari ini. Inilah satu-satunya benda yang memahaminya walaupun buku itu tidak bercakap atau memberi sebarang kata padanya tapi sekurang-kurangnya diari itu setia mendengar bila dia perlukan. Tidak kisah suka atau duka. Susah atau senang. Dia tidak akan ditinggalkan. Dia tahu itu.

3 comments:

  1. SALAM..
    ENJOY YOUR READING AND DON'T FORGET TO DROP YOUR COMMENT HERE SO THAT I CAN IMPROVE MY WRITING..
    THANK YOU..<3

    ReplyDelete
  2. ...uuurrrmmm...
    ...am waiting for the continous....
    ...then ,can comment...
    ...keep it up...
    Go...Tiara...Go...

    ReplyDelete
  3. THANK YOU FOR YOUR SUPPORT AUNTY.. <3

    ReplyDelete