Saturday 3 November 2012

JIKA ENGKAU PERGI [6]


BAB 6
                Dia menutup diari miliknya. Dia meletakkan semula ke dalam laci. Dia melihat jam di telefon bimbitnya. Dia terkejut. Hah! Dah pukul 9.15 malam. Dia hampir terlupa perjumpaan kelasnya malam ini untuk persembahan malam ukhwah nanti. Cepat- cepat dia menyarungkan tudung dan cardigan hitam pada tubuhnya. Dia mengambil dompet dan telefon bimbitnya. Qila pasti dah sampai. Katanya dia perlu pergi ke DO 1 untuk buat sedikit kerja. Pastinya dia dah pergi dengan classmate yang ada kat sana. Qila pun satu, kenapa la dia tak call ingatkan aku? Haih. Nasib kau la Tiara.. siapa suruh kau leka sangat menulis tadi.
                Tiara keluar dari bilik dan berlari menuju ke gelanggang squash yang terletak di belakang dewan profesional. Sesampai disana, dia melihat hampir separuh rakan sekelasnya sudah sampai. Dia duduk di sebelah Qila yang duduk di barisan ketiga tempat duduk penonton di bilik squash tersebut.
                Beberapa minit kemudian barulah seluruh kelas sampai ke gelanggang squash tersebut. Setiap orang sibuk berbincang tentang watak dalam Adnan Sempit itu perlu dilakonkan oleh siapa. Sementara yang belum menonton filem Adnan Sempit pula sedang menontonnya menggunakan laptop salah seorang kakak fasilitator kami.
                Tiara melihat Airil bersama-sama beberapa orang rakan yang lain sedang menonton Adnan Sempit dari komputer riba tersebut. Sesekali terdengar gelak tawa dari mereka. Sedang asyik melihat mereka, tiba-tiba namanya di panggil.
                “Ara, sini kejap,” panggil Fatihah. Dia terus menuju ke arah Fatihah.
                “Kenapa?” tanyanya sebaik dia duduk di sebelah Fatihah.
                “Hmm, akak Ita tanya Ara boleh jadi watak Wawa tak?”
                “Hah! Kenapa?” jawabnya terkejut.
                “Bolehlah. Muka Ara pun dah macam Wawa. Please,” pujuk Kak Ita
                “Mana ada ada la kak.”
                Fatihah memandang ke arah Tiara. “Ye la. Betullah Ara. Muka Ara ada la iras-iras Wawa tu,” Fatihah menyokong.
                “Ye la sangat,” Tiara masih tidak mempercayainya. Tak mungkin. Tak pernah ada orang yang mengatakan mukanya seiras pelakon itu.
                “Please dik,” rayu Kak Ita.
                “Boleh kot,” katanya ragu-ragu. Kesian bila melihat wajah kakak fasilitator mereka itu dia pun bersetuju dalam terpaksa.
                Selesai perbincangan tersebut Tiara menuju ke arah Airil dan rakan-rakannya yang sedang menonton Adnan Sempit. Tanpa di sedari dia melihat ke arah Airil Luqman yang sedang leka menonton. Dia tersenyum sendiri melihat senyuman lelaki di hadapannya itu.
                Tiba-tiba Airil memandangnya. “ siapa yang dah tengok, tak boleh tengok la,” katanya.
                Tiara menjeling ke arah Airil. ‘suka hati la,’ kata hatinya.  Dia kemudiannya tersenyum dengan usikan itu. Dia memandang gelanggang squash di depannya. Perlahan- lahan bibirnya mengukir senyuman.
Mereka  bersurai saat jam hampir menunjukkan pukul 11 malam. Masing-masing sudah keletihan dan mengantuk. Tambahan lagi esok kami ada kelas. Tiara berjalan pulang ke kolej bersama-sama Qila dan Fatihah.  

1 comment:

  1. ...wow!!!!
    coming back nampak....
    getting much better...
    i like......
    keep up your good job...
    x sabar nak mengikuti kesinambungannya.....

    ReplyDelete